Virtuell vindtunnel testing for sykkel. CFD Analyse.

Virtual Wind Tunnel (VWT) CdA drag calculation

  • Nøyaktig

    Innenfor 2% av sammenlignbare vind tunnel tester. Samme som vanlig feilmargin mellom vindtunneler også.

  • Lett tilgjengelig

    Du finner oss i Drøbak. Ikke nødvendig å reise til nærmeste vindtunnel

  • Rimelig

    Rimelig i forhold til testing i vind tunnel.

  • Effektivt

    Å teste på velodrom eller ute kan være tidkrevende. Det å bytte komponenter på sykkelen tar tid.

Sykkeltilpasning Drøbak er som eneste i Norge stolt samarbeidspartner med det Canadiske selskapet Stac Zero som leverer CFD analyse av syklister. Nøkkelpersonene i selskapet besitter doktorgrader og er eksperter på aerodynamikk. Stac Virtual Wind Tunnel gir deg som utøver en svært nøyaktig og kostnadseffektiv aerodynamisk analyse av sittestillingen din. CdA blir numerisk (Computational fluid dynamics analyse – CFD) kalkulert basert på 3D skanning av deg sittende stille på sykkelen i aeroposisjon.

Prosessen er best egnet for deg som bedriver triathlon og / eller sykler tempo og har et ønske om å optimalisere posisjonen din, men kan også benyttes for å finne den posisjonen på landeveissykkelen som gir deg minst luftmotstand.

Vi 3D modellerer din posisjon på sykkelen og beregner din CdA drag med CFD Analyse.

Aero drag

Prosessen fra skanning til rapport tar ca. 5 dager

  • 3D skann

    Vi lager et 360 graders 3D bilde av syklist i aeroposisjon med en 3D skanner. Gjennomføres i vårt bike fit studio i Drøbak eller din lokasjon.

    Tidsbruk: ca. 1 time med rigging

  • Opplasting av data

    Skannede data fra baseline posisjon sendes over til Stac. Inkludert også en beskrivelse av endringer i posisjon og utstyr man ønsker å teste mot baseline posisjonen.

    Tidsbruk: ca. 1 time med med notatskriving

  • CFD Analyse av Stac

    Stac behandler data ved hjelp av CFD software og kalkulerer CdA verdier.

    Tidsbruk: ca. 1 – 2 dager

  • Rapport

    En rapport med aerodynamisk analyse lages. Inneholder CdA og evaluering for hver endring i posisjon og eller utstyr. Rapporten inneholder også beregninger på besparing i tid og watt.

    Tidsbruk: Rapport klar innen 5 dager

Fordeler med virtuell vindtunnel.

  • Optimaliser ytelsen din med utstyret du har i dag

  • Forbedre komfort og fart

  • Når 3D modellen er tegnet kan du komme tilbake når som helst – vi starter fra forrige resultat

Hva kan vi teste?

  • Hjelm og hode posisjon – et bibliotek med hjelmer å velge i
  • Oppsett av cockpit – rette hender / høye hender (vinklede underarmer)
  • Overkropp / ryggvinkel og hofteåpning
  • Hydreringssystemer – et bibliotek med merker og plassering
  • Albuer tett eller mer avstand
  • Skuldre sammen eller ikke
  • Høyprofil hjul eller platehjul
  • Drikkesystem / flaske på ramme eller bak setet
Stac virtuell vind tunnel - hva kan testes

Litt om teknologien – Computational fluid dynamics – CFD

Numerisk fluiddynamikk eller numerisk væskedynamikk er en gren av fluiddynamikk der numeriske metoder brukes til å analysere strømningsproblemer (ref. wikipedia). Metoden er velkjent og mye brukt i utvikling av biler, fly og raketter. Altså på områder som er kostbare å teste utenfor et laboratorium. Vi synes det er fantastisk spennende å benytte den samme teknologien i sykkelsammenheng.

X