Aerodynamikk teori
Hva er aerodynamisk drag eller CdA?
Aerodynamisk drag er luftmotstanden relatert til et objekt. CdA er resultatet av objektet sin drag coefficient (Cd) eller «glatthet» og størrelsen på objektet og viktigst front arealet (A).
Aerodynamiske former.
Grunnleggende teori om aerodynamiske former
Her ser vi en rekke forskjellige former og størrelser. Den mest aerodynamiske formen, det vil si den figuren med minst drag (luftmotstand) er «dråpeformen». Vaken (Wake på engelsk) med turbulens bak dråpeformen er minst av alle formene.
Det er overraskende for mange at den forholdsvis store dråpeformen er veldig mye mer aerodynamisk enn den lille sirkulære kulen.
Formen på en syklist i tempostilling kan være viktigere enn front-arealet. Et eksempel på syklist er Rohan Dennis. Rohan har en oppreist sittestilling, men en svært aerodynamisk form. Dette i kombinasjon med mye watt gjør Rohan til en av verdens raskeste temporyttere (rask nok til å bli verdensmester i 2018).
Referanse – http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/aero/aero_res.htm
Laminær og turbulent strømning.
Litt om teknologien – Computational fluid dynamics – CFD
Numerisk fluiddynamikk eller numerisk væskedynamikk er en gren av fluiddynamikk der numeriske metoder brukes til å analysere strømningsproblemer (ref. wikipedia). Metoden er velkjent og mye brukt i utvikling av biler, fly og raketter. Altså på områder som er kostbare å teste utenfor et laboratorium. Vi synes det er fantastisk spennende å benytte den samme teknologien i sykkelsammenheng.