Når skal jeg bytte lengde på krankarmer?
Krankarmer på sykkel.
Hvilken lengde på krankarmer passer meg best? Det finnes ikke en fasit på dette, men under skal vi dele noen erfaringer fra våre mange bikefits siden 2011.
Opplever du ubehag når du sykler?
Har du kortere ben og benytter for lange krankarmer vil du kunne oppleve utfordringer når du sykler. Noen av «plagene» du vil kunne merke er:
- Ubehag med setetrykk. Stor bevegelse (stor forskjell mellom minste og største vinkel på hofte) på hofte grunnet for lange krankarmer vil kunne gi unødvendig høyt trykk og gnissing/friksjon på setet
- Følelse av stor belastning på knær
- Ubehag i hofteregion – samme årsak som over
- Utfordringer med korsrygg – samme årsak som over. Unødvendig stor bevegelse på bekken vil kunne gi ubehag i korsrygg. Forbindes ofte med mye Pelvic Rock (Sideveis bevegelse på hofte)
Vår erfaring:
Er du kortere i bena og opplever ubehag med korsrygg, knær og press på setet, så ta en vurdering på krankarmlengden din.
Ønsker du å effektivisere måten du sykler på?
Tråkket «begynner» med hoften og har man begrensninger her (for tett over toppen av tråkket) vil det kunne påvirke effektivitet i tråkket.
- Opplever du å sykle på tung kadens
- Opplever du stor belastning på knær
- Føler du at det er lite rom mellom magen og knær over toppen av tråkket (klokken 12)
Vår erfaring:
Å korte ned krankarmene vil kunne effektivisere tråkket ditt ved at det blir lettere å tråkke (forbedret arbeidsøkonomi) og at du benytter mindre energi for å skape like mye kraft på bakhjulet.
Krankarmlengde vil kunne påvirke aerodynamikk
En grunn til at mange triatleter og tempo-spesialister reduserer lengden på krankarmene på sykkelen sin er at de kan klare å holde en lav front (lav overkropp) med en større hofteåpning. Uten å gjøre andre innstillinger (som f.eks å øke høyden på styre/pads) vil redusert krankarmlengde åpne hoften.
- Opplever du at knær slår oppi magen/brystet over toppen av tråkket, men nakke og øvre del av rygg tåler den lave fronten. Da kan du vurdere å forkorte krankarmer
Vår erfaring:
Forkorting av krankarmer fører ikke til redusert watt på bakhjulet ved generell sykling. Kadensen kan øke litt, så selv om antall newton på pedal vil kunne reduseres med kortere armer, vil økt kadens gjøre watt´en lik. Noen spurtere som vi arbeider med føler vel og merke at de ikke får like mye kraft ut hvis de har for korte krankarmer. Så er du en ren spurter bør du tenke deg litt om før du eventuelt tar investeringen med å bytte.
En av våre høye utøvere (195 cm og lange ben) gikk fra 175 mm ned til 172.5 mm før sesongen 2019. Dette for å ha samme lengde på landevei- som på temposykkelen. Det fungerte stort sett bra. Forskjellen ble «synlig» under ritt som Paris – Roubaix hvor utøveren følte det mer anstrengende med kortere krankarmer mot slutten av rittet. Det føltes vanskeligere og tyngre å holde tråkket i gang.
Et annet eksempel er en mannlig triatlet i 50 års klassen som stort sett står øverst på seierspallen. Etter omfattende testing besluttet vi å redusere krankarmer fra 175mm (som ikke var optimalt på følelse) til 165mm. Dette åpner hoften og gjør at han kan senke front (albuer lavere) og strekk mer ut med en mer åpen hofte en tidligere. Utøveren føler selv en stor positiv forandring og er helt sikker på at løpingen også kommer til å forbedres framover.