Sittesår på sykkel.

Råd og tips.

Sittesår ved sykling er plagsomt og kan i enkelte tilfeller medføre infeksjoner som kan kreve lang tid (inkludert antibiotika kurer) å bli kvitt. Ofte er det elitesyklister eller supermosjonister som får utfordringer – og de har som oftest «ikke tid» til ikke å trene som normalt. Sittesår oppstår gjerne som et resultat av gnissing/friksjon mot huden rundt sitteknuter (ischial tuberosity), bløtvev eller på innside lår etter gnissing mot setekant.

Hvorfor oppstår sittesår?

Det er veldig mange årsaker til at sittesår kan oppstå. Her er noen av dem:

  • For mye mengde på sykkelen. Huden får rett og slett for lite tid til restitusjon mellom alle timene på sykkelsetet
  • Bytte av sykkel, sete, sittestilling eller sykkelbukse
  • Skjev sittestilling på sykkelen som skaper forskjøvet vektfordeling på sykkelsetet. Ofte oppstår et sittesår kun på én side
  • Skjev kraftfordeling mellom høyre og venstre ben – høyere kraftoverføring på én side kan redusere eller øke presset på samme side av setet
  • Dårlig vane – Man har valgt en side, blir sittende slik og gir den ene siden mer «juling» over tid
  • Dårlig vane eller ubevissthet rundt hvordan man skal sitte på et setet. Mange sitter alt for langt fram på setet uten støtte for sitteknuter og overdrevent mye press i bløtvev (se setettrykkmåling på bildet til høyre på siden)
  • Ikke optimal sittestilling på sykkelen – for mye vekt på setet, for lav eller høy setehøyde
  • Feil type sete – For mye eller lite demping, split/cut-out på setet når uten ville vært bedre, for bredt eller smalt sete, ikke optimal kurving på setet
  • Dårlig fleksibilitet, redusert evne til å vippe bekken framover / eller overdreven vipping av bekken framover

Hva kan gjøres for å forhindre sittesår?

  • Fokus på hygiene – Vask sykkelshortsene hyppig
  • Benytt anledningen til å stå å tråkke når f.eks en bakke innbyr til dette
  • Varier hvordan du sitter på setet – Litt fram på setet / Litt bakover på setet
  • Sikre at du sitter med best mulig vektfordeling mellom styre, pedaler og setet
  • Sikre at du treffer på mest optimal setehøyde
  • Sørg for at du har et optimalt (riktig bredde, kurving, demping) sete for din anatomi og kjørestil

Hva kan gjøres når man først har fått sittesår?

Når du først har fått et sittesår er det viktig å forsøke å finne årsaken. Har du økt mengden i det siste? Gjennomført en ekstra lang tur på sykkelen? Byttet sykkel eller komponenter? Gjennomført endringer i sittestillingen? Hvis sittesåret kan forklares med noen av disse tingene, er det kanskje bare snakk om å ta litt pause fra syklingen som gjelder. Unn deg en liten pause fra syklingen og gi huden muligheten til å hvile.

Hvis presset fortsetter og være til stede og du ikke klarer å kvitte deg med sittesåret, er neste steg å begynne å eksperimentere med setevalg og eller sittestilling. Vår erfaring er at sittestillingen på sykkelen er det som er viktigst å begynne med. Veldig mange av våre kunder som besøker oss ønsker seg en ny saddel. Et omfattende arbeid med sittestillingen og funksjonell testing gjør at de aller fleste fortsetter med sine respektive seter fordi endring i sittestilling endrer pressfordeling på setet til noe positivt.

Vi opplever til stadighet at en endring i setehøyde på 3mm kan redusere makspresset på setet med 20-30%. Riktig setehøyde er med andre ord veldig viktig for optimalt trykk på setet. En annen ting er vektfordeling. En oppreist sittestilling vil ofte føre til med vekt og ofte høyere presspunkter på setet. Kan vi klare å finne et bedre kompromiss mellom vekt på setet og vekt på styret?

Før du booker en time hos oss for hjelp med sittestilling og setevalg er det noen ting du kan teste:

  • Test forskjellige setehøyder for se hva som øker / minker makspresset på setet
  • Forsøk å tilte setet opp / ned i front for å teste vektfordeling mellom setet og styret
  • Sitter du skjevt? Forsøk å sitt rettere på setet (mer over til venstre eller mer over til høyre)
  • Test forskjellige høyder på styret. Du kan kan enkelt løsne styret og flytte stem (inkludert styre) høyere eller lavere
  • Sitter du for strukket med overkroppen på sykkelen? Et kortere stem kan være fornuftig å teste. Hovedgrunnen til at folk trekker seg fram på setene er overdreven lengde på stem eller for stor drop (høydeforskjell) mellom setet og styret
  • Sitter du for langt fram eller bak på setet? Test litt forskjellig. Varier gjerne på tur
  • Har du en forskjell i benlengde? Dette kan det korrigeres for (bør gjennomføres hos en med erfaring fra sykkeltilpasning)