Analyse av fottrykk.

Hos Sykkeltilpasning i Drøbak kan vi måle det dynamiske presset under føttene dine når du sykler. Ved hjelp av sensormatter som vi legger nede i skoene dine får vi tilgang til informasjon vi tidligere kun har synset rundt.

De dynamiske målingene gir oss blant annet informasjon til å kunne  optimalisere fotstillingen med såler, og analysere sittestillingen i forhold til kraftoverføring.

Vi var en av de første i europa som startet å benytte denne typen teknologi og har opparbeidet oss meget god erfaring i bruken av verktøyet.

gebio3

Vi måler det dynamiske presset under føttene dine

Vi måler det dynamiske presset under føttene dine

Hvilke data fanger vi?

Ved hjelp av teknologien vi benytter får vi et komplett bilde av hva som skjer under føttene gjennom hele tråkket – 360 grader. Vi kan se hvordan belastningen fordeler seg under føttene og vi kan se den totale kraften mot pedalene til en hver tid. Noen ting vi observerer er:

  • Høyre / Venstre balanse i tråkket
  • Hvor i tråkket makskraften oppstår
  • Hvor i tråkket du hviler foten mest i opptråkket
  • Hvor mye dødvekt som dras i opptråkket
  • Hvor lang tråkkfasen (presskurveanalyse) på begge ben er

Et godt eksempel på justering av setehøyde?

Her følger et godt eksempel, fra vår partner gebioMized, på justering av setehøyde og innvirkningen det har på fottrykk og kraftoverføring.

De fleste syklister klarer å kompensere en for høy setehøyde med å løfte hælen i tråkket. Dette er ofte en kompensasjon for stiv hamstring muskulatur. Som man ofte finner hos litt mindre fleksible personer. Hos de få vi arbeider med som har utfordringer med akilles, klarer vi å redusere eller fjerne disse utfordringene helt ved å redusere setehøyden, og dempe hælen og avlaste strekk på akilles.

setehøyde_for_høySom vi ser fra fottrykket over er presset (jo lysere farge, des mer trykk) på venstre fot lengre fram mot tærne. Dette tyder på at personen tråkker med tærne. Til høyre er setehøyden redusert med 1 cm og vi kan se at presset er flyttet bakover mot tåballen. Presset sentreres nå mer rundt knoken på storetå, som er en vesentlig sterkere struktur enn tærne. Mye tyder på at utøveren slapper mer av i hælen. Stabiliteten på foten økes også ved å få presset lengre bak på foten. Dette kan man se ut i fra de svarte bevegelseslinjene som tegnes. Hælens bevegelse (opp – ned) blir minimert ved å sitte for høyt og får ikke hjulpet til med å gi støtte til forfoten.

kraftkurve1

Det er interessant å se på sammenhengen mellom fottrykket og presskurvene til personen over. Det man ser fra kurvene over, er at presset forsvinner etter en makspeak, for så å nå en ny peak (innfelt i sirkler). Det kan raskt oppstå når setet står for høyt. Denne «dalen» som skapes er et uttrykk for at kraften stopper opp for så å få kontakt igjen. Et typisk scenario er at begrensninger i hamstrings setter en stopper for at tråkket blir fullført. Syklisten mister rett og slett kontakten med pedalen for å skåne bakside lår. Dette har kanskje ikke stor betydning over kortere distanser. Men, over lengre distanser blir det mange repetisjoner og tapet av kraft kan bli merkbart.

kraftkurve2

Ser man på presskurvene i etterkant av en reduksjon i setehøyde, ser man at dalene er borte og krafttapet er redusert. Tråkket er jevnere.

Referanse: gebioMized ( http://gebiomized.de/en/2015/10/20/saddle-height-and-force-transmission-a-direction-relation/)

Prosessen

  • Du har med egen sykkel og det som trengs for å sykle
  • Vi gjennomfører dynamiske målinger under føttene og analyserer
  • Anbefaling av endringer på cleats, sittestilling og eventuelt såler
  • Testing av såler